Program Wychowawczy

Szkoły Podstawowej Nr 27 im. Stefana Czarnieckiego w Poznaniu

Cel główny programu wychowawczego:

Głównym celem programu jest wszechstronny rozwój uczniów w sferze intelektualnej, psychicznej, społecznej, fizycznej, moralnej i duchowej oraz przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym.

Cele szczegółowe programu:

Rozwój intelektualny ucznia

  • budzenie ciekawości poznawczej,
  • rozwijanie kreatywnego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności selekcji, syntezy i analizy informacji,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego poszukiwania źródeł informacji,
  • pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji i ich twórczym rozwijaniu,
  • pomoc w wykorzystywaniu swoich możliwości,
  • pomoc w radzeniu sobie z trudnościami rozwojowymi i indywidualnymi ograniczeniami,
  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
  • rozbudzanie zainteresowań ucznia.

Rozwój emocjonalny ucznia

  • pomoc w samopoznaniu,
  • pomoc w kształtowaniu adekwatnej samooceny ucznia,
  • kształtowanie umiejętności oceny własnych działań,
  • pomoc w określeniu i nazwaniu uczuć, stanów psychicznych, radzeniu sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi,
  • kształtowanie postawy szacunku do innych,
  • budzenie zachowań empatycznych,
  • kształtowanie postawy asertywnej,
  • pomoc w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami,
  • przygotowanie do budowania własnego systemu wartości.

Rozwój fizyczny i zdrowotny

  • zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,
  • kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych,
  • promocja zdrowego stylu życia, zdrowego odżywiania,
  • rozwijanie zainteresowań sportowych,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów zachowań chroniących zdrowie własne i innych,
  • uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami,
  • przekazywanie modelu aktywnego spędzania wolnego czasu,
  • uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych i wskazywanie sposobów zapobiegania im,
  •  uzmysłowienie problemu degradacji środowiska naturalnego i konieczności podejmowania działań proekologicznych.

Rozwój społeczny ucznia w grupie

  • praca nad poznawaniem i internalizacją norm funkcjonowania społecznego,
  • integrowanie zespołu klasowego, tworzenie pozytywnych więzi międzygrupowych,
  • kształtowanie umiejętności współpracy,
  • przygotowanie do pracy zespołowej,
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się werbalnego i niewerbalnego,
  • kształtowanie postaw tolerancji oraz uświadamianie zagrożeń płynących z braku tolerancji (np. subkultury, agresja, dyskryminacja, rasizm, nacjonalizm),

wspierania

  • wspierania prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego w tym koleżeństwa i przyjaźni,
  • kształtowanie dbałości o zasady bezpieczeństwa swojego i innych,

rozwijanie umiejętności właściwego zachowania wobec negatywnych zachowań rówieśników

  • wyrabianie odpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie oddziału i szkoły,
  • wdrażanie do podejmowania działań na rzecz klasy i szkoły.

Rozwój społeczny ucznia w społeczeństwie

  • kształtowanie postaw obywatelskich,
  • kształtowanie postawy świadomego obywatela,
  • wpajanie szacunku dla tradycji i historii oraz symboli narodowych,
  • uświadamianie związku tradycji narodowych i lokalnych z tradycjami rodzinnymi,
  • motywowanie do poznawania historii przodków i społeczności lokalnej
  • uświadamianie istnienia problemów o charakterze społecznym (np. narkomania, alkoholizm, przemoc),
  • włączanie się do działań na rzecz potrzebujących,
  • wdrażanie do samorządności,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności,
  • propagowanie problematyki związanej z ochroną środowiska,
  • rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, ojczyzny, społeczności europejskiej.

Uczestniczenie w kulturze

  • poznawanie i kultywowanie tradycji narodowych, religijnych i rodzinnych,
  • rozbudzanie zainteresowań sztuką,
  • kształtowanie umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury (np. utworów teatralnych, przekazów multimedialnych) i ich interpretacji,
  • zapoznanie z dorobkiem kulturowym narodu i dziedzictwem kultury europejskiej.

Życie w rodzinie

  • kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny relacji wewnątrzrodzinnych,
  • pomoc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości,
  • przybliżenie zagadnień życia seksualnego człowieka,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
  • współpraca z rodzicami w przygotowaniu uczniów do okresu dojrzewania.

Formy realizacji celów wychowawczych

  • zajęcia edukacyjne, godziny wychowawcze,
  • zajęcia pozalekcyjne, wycieczki, zielone szkoły,
  • imprezy i uroczystości oddziałowe, szkolne, środowiskowe.